Arne og Carlos fortsetter suksessen

De norske garn- og strikkekongene Arne og Carlos har inngått en lukrativ avtale med verdens største garnprodusent som går under navnet Coats, og de to herremannene har fått en så sterk posisjon at hele 4 tonn av garnet ble solgt allerede før det kom i butikken.

I USA har Arne og Carlos fått mye skryt for hvordan de tar med seg tradisjonene inn i det moderne livet, og man synes det er interessant at de har klart å oppnå en slik suksess.

I 1999 møtte de to hverandre og mens Arne var designlrer var Carlos statsviter. De hadde muligheter til arbeid i Asia men valgte i stedet for å begynne med design av klær i en nedlagt jernbanestsjon i Valdres. Fremfor å inkorporere en italiensk og fransk stil valgte de to spesielle mennene å vendte seg mot norske strikketradisjoner – og det var uten tvil smart.

De to kan fortelle at ideen deres slo an i motebutikker over hele verden, med Norge som et hederlig unntak, og at det tok fire år før den norske strikkemoten kom til Norge. De to hevder allikvel ikke å være noe fornærmet av den grunn.

Mens suksessen var som størst rundt de to karene begynte de å designe julekuler som var håndstrikkede i Peru, og disse ble faktisk solgt i motebutikker i Paris for 100 dollar stykket. Dette førte imidlertid til at de to fikk nok, og i 2009 følte de enkelt og greit at moteverdenen ikke representerte dgens tid, noe de forklarer med at det mest handler om å konsumere og bytte ut alt man eiier to ganger i løpet av et år. De hadde lyst til å fokusere på slow living framfor fast fashion med tanke på hvordan situasjonen i verden var blitt. I tillegg til dette syntes de at prisene varene deres fikk i butikken var problematiske og en ren provokasjon. De forklarer at om kolleksjonene skulle ha fortsatt måtte produksjonen ha blitt flytter fra Peru til et asiatisk land ettersom motehusene hele tiden presset prisene.

De forteller at de var lykkelige over suksessen en periode og at de gjorde en kolleksjon for et japans motehus ved navn Commes des Garçons, samt flere andre, men følelsen ble etter kort tid feil for de to. Deretter begynte varemagasiner som Bloomingdale’s å se ut som loppemarkeder ettersom folk ikke kjøpte det som ble solgt.

De bestemte seg derfor for å hoppe av moteverdenen og gi seg i kast med bokskriving, og i 2010 kom altså boken som omhandler julekule-strikking. De bekrefter at dette er den mye omtalte og såkalte ‘sære boken’ deres, og de bekrefter at det var nesten uhørt å skrive om et så smalt tema. Forlaget deres var delt i to når det gjaldt hvem som hadde troen på dem og hvem som ikke hadde det, men det første året solgte den altså 60.000 eksemplerer i Norge og ble deretter lansert over store deler av verden, inkludert Sør-Korea, Russland, Japan og Tyskland i tillegg til en rekke andre europeiske land.