09. September 2010, 18:45:19 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Nyheter: Ut og reise?

Nytt kamera?
BLEKK

Hovedside   Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer  
Sider: [1]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Sliter med såpelaginga!  (Lest 1241 ganger)
HeidiH
Fersk
*
Utlogget Utlogget

« på: 25. November 2009, 17:55:51 »

Jeg har nå prøvd meg et par ganger på såpelaging, men jeg får ikke smelta massen helt. Jeg kutter det opp i små biter og jeg tar ikke så mye av gangen, men det danner seg en ganske tjukk hinne med snerk som ikke vil smelte vekk. Er dette riktig?

Jeg har prøvd å bare "dra" av denne hinna, men da blir det så lite igjen. Og likevel når jeg rører i farge/lukt, klumper det seg og stivner veldig raskt (får bare helt over halvparten av såpemassen, resten stivner før de når forma). Hva gjør jeg feil? Forvirra
Loggført
glise
Lunken?

Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: 25. November 2009, 18:31:13 »

Om du smelter massen i vannbad, kan du fortsette å ha den i vannbadet til du er ferdig til å helle den i formene SMIL
Loggført

HeidiH
Fersk
*
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: 25. November 2009, 18:33:58 »

Takk, det var jo et godt og enkelt tips Men jeg sliter fortsatt med snerk. Er det meninga at absolutt alt skal være rennende til slutt? Hvor lenge venter dere sånn ca?
Loggført
Niemor
Husvarm

Utlogget Utlogget

Garnlager: Stort og nydelig =P

« Svar #3 på: 25. November 2009, 19:02:19 »

Når det kommer til fargen er det lurt å ha den litt i vannbad også. Da skaper det ikke ett sjokk når den kalde fargen kommer i såpemassen.
Loggført

HeidiH
Fersk
*
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: 28. November 2009, 13:48:52 »

Har funnet ut at å smelte såpa i mikro'n er mye enklere enn vannbadet! Tror ikke jeg får det varmt nok i vannbad.

Jeg lurte litt på om det er noen som har laget olivensåpe av ferdige såpeblokker man smelter? Jeg prøvde å finne noe om det på nettet, men jeg fant bare oppskrifter hvor man laget såpe fra bunn av. Er det mulig å ha olivenolje i den smeltede massen eller blir det helt "kræsj"?
Loggført
RenateR
Fersk
*
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: 02. Februar 2010, 12:06:56 »

Hvis du har lyst å lage olivensåpe uten å lage massen selv, burde du kjøpe ferdig såpemasse. Tror nok ikke resultatet blir så bra med å tilsette oljen etterpå. Men man vet jo aldri. Har ikke prøvd dette selv.
Loggført
Sandra
Fersk
*
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: 14. Februar 2010, 01:21:23 »

Har laget en hel del smeltesåpe og mener å ha god erfaring med det. Bruker hermetikkbokser til å smelte såpa i, store bokser til selve smeltinga, og små bokser til forskjellige farger og duft. Til vannbad bruker jeg en langpanne (stekeovn)som dekker to plater på ovnen, da blir det god plass til alle boksene. Det er også lett å få  varme nok til å unngå snerk, om den ene plata blir satt på sterk varme blir det i den enden jeg blander farge og duft før jeg heller i formene. Vannbadet må etterfylles med varmt vann iblant. Jeg varmer også skjeen i vannet, og tørker av den, før jeg rører i såpa, da stivner ikke såpa rundt skjeen.
Skjønte ikke helt om du ville ha ekstra olivenolje i olivensåpebase? Om du heller ekstra olje i såpa vil den bli myk, men det kan igjen reguleres til fastere såpe ved å samtidig ha i smeltet voks, eller annet fett som er fast i romtemperatur. Håper du får et bra resultat, lykke til! SMIL
Loggført
Oda
Fersk
*
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: 25. Juni 2010, 19:34:57 »

Har laget min egen såpe i mange år og har alltid smeltet såpemassen i vannbad. Den siste såpemassen jeg kjøpte blir det lett snerk på og stivner for fort gjør den også, den jeg brukte før var mye bedre (mener den var fra Panduro). Så det er forskjell på kvaliteten.

Har også lest at man ikke bør bruke aluminium til såpe- og kosmetikkproduksjon, så jeg tror ikke det er så bra å smelte i hermetikkbokser..dem er jo av aluminium..

Til deg som smelter i MICROEN. Hvor lenge og hvor høy temp.? F.eks.  med ca. 100 gr. såpemasse. Kunne tenke meg å prøve det, høres lettvint ut SMIL

Loggført
Sandra
Fersk
*
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: 03. August 2010, 23:19:42 »

Visste ikke at blikkbokser inneholder alminium.
Loggført
Sider: [1]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!