Trening

En hobby trenger ikke bestandig å være noe man fysisk lager eller skaper, men det kan like gjerne være noe så enkelt som å trene. Hvis man virkelig vil ha effekt av dette, eller mening for å bruke et slikt ord, vil det å kunne sette seg et fremtidig mål å jobbe mot være veldig viktig.

Du er kanskje ikke noe særlig til håndverker eller ikke noe til å strikke heller, men selv om det finnes mange andre hobbyer er det altså fullt mulig å ha trening som fritidssyssel. Og hvis man i tillegg gjør litt ekstra ut av det vil man virkelig kunne ha det morsomt. Treningsdagbøker, måling av fremgang, delmål og hovedmål er alle faktorer som kan gjøre treningen lettere, morsommere og noe man virkelig ser nytten av.

Å nå delmål er bestandig tilfredsstillende når man trener og noe som er viktig for å kunne spore fremgang. Delmål er imidlertid kun delmål, og slike mål krever naturligvis også et hovedmål!

Hva er ditt hovedmål? Klare å løpe en halvmaraton eller et helt maratonløp? Klare å komme deg opp på en fjelltopp. 10 kilometer løping på under 40 minutter? Sykle et amatørritt på sykkel? Det er masse slike ting man kan sette seg som hovedmål, og hvis klarer å identifisere et slikt er man langt på vei.

Det kanskje mest spennende er å lage seg et opplegg eller finne et ferdig opplegg som man følger i en viss tid fremover, og her vil mange forskjellige aktiviteter være med på å bringe deg ett skritt nærmere hovedmålet – uke for uke.

Gjennom tøffe intervalltreninger, slitsomme tempotreninger og kanskje litt annen trening som for eksempel fotball, vil man steg for steg nærme seg det store målet! Tenk den tilfredsstillende følelsen det gir å klare sitt første halvmaraton! Tenk all jobben som ligger bak og som kulminerer i det øyeblikket du krysser mållinjen! Det er dette man trener for, det er dette alle timene har gått til, det er dette alle forsakelsene i form av mat og drikke har gått til.

Det er dette trening som hobby handler om – du må ha et mål og jobbe deg frem dit, og du vil sitte igjen med verdens beste følelse!